Семінар 17.09.2009 «Організація моніторингових досліджень Заняття 2. Розробка стратегії та тактики моніторингових досліджень»
Сьогодні семінар відбувається у дистанційному форматі. Уся необхідна інформація надана нижче. План роботи 1 Теоретико-практична частина Доповідь завідувача вілдділу ЗНОМЯО Фаріна С.Л. "Розробка стратегії та тактики моніторингових досліджень" 2 Практична частина Виступ методиста відділу ЗНОМЯО Дідика О.В. "Результати ЗНО 2009"
Увага! Обов'язково! Реєстрація учасників семінару відбувається наступним чином: Напишіть електроний лист на адресу відділу znomon@gmail.com. Зазначте тему листа "Семінар 17.09". В самому листі наведіть наступні данні: 1. Ваше і'мя та прізвище. 2. Який район (місто) Ви представляєте? 3. Ваша посада. 4. Контактна інформація: телефон, електронна адреса. 5. Ваша відповідь на питання поставлене у кінці Теоретико-практичної частини семінару. Можете додати власні питання. Відповіді на питанння ми розішлемо, після обробки, всім зареєстрованим учасникам.
Теоретико-практична частина Доповідь завідувача вілдділу ЗНОМЯО Фаріна С.Л. Розробка стратегії та тактики моніторингових досліджень Загальні ідеї та принципи моніторингових досліджень були докладно розглянуті на першому семінарському занятті (переглянути можна тут http://znomon.at.ua/news/2009-03-19-16 ) На цьому семінарі розглянемо основні ідеї, які необхідно враховувати в процесі планування моніторингу. В залежності від мети моніторингового дослідження розробка плану роботи може носити стратегічний (довготривалий) або тактичний (короткотерміновий) характер. Наведений нижче перелік пунктів є алгоритмом проведення моніторингового дослідження в найбільш загальній формі. Алгоритм організації моніторингу в освітньому процесі
1. Формування мети і цілей моніторингу (навіщо потрібно його проведення, що дослідження може виявити для покращення освітньої діяльності). Даний етап передбачає визначення критеріїв, показників, індикаторів якості вимірювання. 2. Добір інструментарію для проведення моніторингу (цілеспрямований вибір анкет, тестів, методик, карт спостережень тощо).
3. Організація дослідження (складання плану, визначення терміна проведення і реалізація дослідження у спланованому режимі, визначення відповідальних осіб, використання інструментарію).
4. Збирання даних, тобто результатів заповнення анкет, виконання тестів, проведення спостережень за обраними методиками.
5. Оброблення та аналіз даних (може проводиться за допомогою математичної статистики, кореляційного або факторного аналізу, а також передбачає описове пояснення).
6. На основі інтерпретованих даних вироблення рекомендацій для вдосконалення досліджуваного явища.
7. Корекція - внесення певних змін під час навчального процесу на основі запропонованих рекомендацій. Контроль – фіксування правильного виконання вироблених рекомендацій.
8. За потреби результати моніторингу висвітлюються на семінарах, педагогічних радах або ж ураховуються у подальшому плануванні й програмуванні освітньої діяльності.
9. Для продовження моніторингового дослідження на наступному часовому колі повертаємось до 3 пункту, або навіть і до першого пункту, якщо з’ясувалась необхідність корекції мети і цілей.
Наступний алгоритм проведення дослідження більше націлений на усунення слабкої ланки (виявленої проблеми) у навчально-виховному процесі. Алгоритм виявлення та усунення проблеми 1. Усвідомлення проблеми (наявність її).
2. Визначення проблеми (у чому її сутність; прогноз бажаного результату та терміна вирішення).
3. Очікувані результати (позитив, негатив, супутні перешкоди).
4. Обмеження можливостей (брак часу, ресурсів, можливостей).
5. Збирання інформації про можливі варіанти вирішення проблем.
6. Вибір найоптимальнішого варіанту вирішення проблеми.
7. Упровадження рішення.
8. Оцінка результату.
9. Нова проблема.
Ефективність досягнення очікування результатів моніторингового дослідження залежить від міри мотивації учасників, правдивості, відкритості й доступності інформації.
Функції організаторів та учасників моніторингу Проаналізуємо обов’язки та функції організаторів дослідження на прикладі локального рівня: директора навчального закладу, заступника директора, вчителя, практичного психолога тощо. Безперечно, вибір досліджуваної проблеми здійснюється адміністрацією школи: директором чи його заступниками. Обов’язковим є формулювання мети та гіпотези дослідження, визначення обов’язків членів творчої групи. Формулювання та уточнення мети дає можливість правильно обрати об’єкт дослідження (успішність учнів з певного предмета, системність роботи класного керівника, професійна компетентність учителя тощо).
Важливо усвідомити, що якісний результат, якого прагнуть учасники дослідження, залежить від урахування комплексу умов та системності в організації роботи. Творча група у контексті цілеспрямованого дослідження обирає інструментарій відповідно до поставленої мети. За допомогою дібраного діагностичного матеріалу психолог або вчитель проводить дослідження (анкетування, тестування, спостереження тощо), а також збирає дані для подальшого їх оброблення та інтерпретації. Оформлені в аналітичному описі (звіті-поясненні отриманих кількісно-якісних даних) результати повинні містити графічні ілюстрації, таблиці, малюнки тощо.
На основі аналітичного звіту психолог, (учитель чи заступник) під уважним керівництвом директора навчального закладу складають рекомендації (методичного, психологічного чи комплексного характеру).
Важливим є вирішення питання: ким і в який спосіб буде проводиться корекція та контроль за впровадженням рекомендацій. Моніторинг вважається проведеним після підготовлення звіту про проведену роботу. На основі його обговорення, оприлюднення складається план подальшого розвитку навчального закладу. Можливим є обговорення результатів моніторингу на педагогічній раді або під час районних (міських) заходів: семінарів, круглих столів, нарад тощо.
Моніторинг в освітньому закладі дає можливість на ранніх етапах з’ясувати причини, які сповільнюють навчально-виховний процес, а також дозволяє адміністрації навчального закладу самостійно формулювати і вирішувати освітні проблеми.
Наведений текст ґрунтується на статті співробітників Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів: Дем’яненко О.О., проректора з питань зовнішнього оцінювання і моніторингу якості освіти, Татаринцевої Т.В.,завідуюча центром моніторингу якості освіти. Стаття розміщена у електронному науковому фаховому виданні «НАРОДНА ОСВІТА» (http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/NarOsv/2008-1/08doosos.htm) Нижче наведені посилання на статті в яких описано приклади моніторингових досліджень різного характеру. Перелік посилань: - Як оцінити роботу вчителя http://osvita.ua/school/manage/3728 - Як оцінити рейтинг учителя http://osvita.ua/school/manage/3731 - Педагогічний моніторинг особистісно зорієнтованої освіти http://osvita.ua/school/manage/2888 - Педагогічний моніторинг: концепція й застосування http://osvita.ua/school/manage/2887 - TIMSS: Перші уроки http://osvita.ua/school/manage/1107 - Методика впроваджень моніторингових досліджень у систему роботи вчителя http://revolution.allbest.ru/pedagogics/0000057259.html Наступне наше заняття відбудеться 12.11.2009 на ньому розглянемо питання створення інструментарію моніторингових досліджень. Після опрацювання наведеного матеріалу надішліть Ваші думки або запитання на нашу електронну адресу znomon@gmail.com
Практична частина Методист відділу ЗНОМЯО Дідик О.В. Результати ЗНО 2009 Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив офіційні результати аналізу результатів зовнішнього незалежного оцінювання 2009 року. Надаємо можливість ознайомитись з результатами ЗНО учнів загальноосвітніх навчальних закладів. База даних результатів доступна за адресою http://znomon.at.ua/ZNO2009.zip Для отримання необхідної інформації просто запустіть завантажену програму, а потім оберіть у вертикальному списку регіон та у горизонталі предмет. Вибір здійснюється незалежно один від одного. У верхній частині вікна знаходиться кнопка «Експорт в MS Exel». Вона дає можливість зберегти у окремому файлі електронної таблиці ту частину інформації, що відображається зараз у вікні. УВАГА! При збереженні таблиці у деяких випадках зберігається не та таблиця. Наприклад: Ви обрали хімію, експортували файл, відкрили цей файл, а там результати з фізики. Розв’язується ця проблема наступним чином: Оберіть потрібний Вам регіон, послідовно експортуйте усі предмети. Відкривайте отримані файли та порівнюючи данні з вікном програми змініть назви збережених файлів. Ми обробили деякі данні з цієї таблиці. Узагальнені таблиці можна завантажити за адресою http://znomon.at.ua/zno/tabl_zno_rajon.zip Також нами були побудовані діаграми на основі цих даних. Завантажити їх за адресою: http://znomon.at.ua/zno/diagr_zno_rajon.zip На прикінці учбового року було проведене моніторингове дослідження, яке ставило за мету співставити річні оцінки учнів та результати отримані ними під час ЗНО. Данні з місць надходили досить повільно і тільки на початку вересня була підведена риска. До обробки було прийнято відомості із 255 ЗНЗ області. Загальна кількість результатів учнів, які здавали ЗНО, та були враховані у цьому дослідженні склала 12305. У файлі за адресою: http://znomon.at.ua/zno/monitoring_zno2009.zip знаходяться перші результати. Обробка отриманих даних ще продовжується. Різне - Нагадуємо про початок нового етапу моніторингового відслідкування навчальних досягнень учнів з базових дисциплін у 2009-2010 навчальному році. На місця надіслано лист УОН №01/08-1668 від 08.09.2009 "Про проведення діагностичного, поточного та підсумкового відслідкування навчальних досягнень учнів з базових дисциплін у 2009-2010 навчальному році". - На наступному тижні починається нове моніторингове дослідження щодо ставлення молоді та інших категорій населення до реформ у галузі освіти. Чекайте офіційних повідомлень. Усі подробиці та додаткова інформація про перебіг моніторингового дослідження будуть публікуватись на сторінках цього сайту.
Дякуемо за увагу! Чекаємо Ваших листів із пропозиціями та питаннями. Бажаємо успіхів! |